Nyligen visade produkter
Jämför
Önskelista
Varukorg
Varukorg

Du har inga artiklar i varukorgen.

Nyligen visade produkter
Nyligen visade produkter (0)
Önskelista
Önskelistan är tom
<
Jämför produkter

Du har inga produkter att jämföra.

0 produkter i varukorgen.

Vanliga frågor

Hur lång är leveranstiden?

Vi skickar ordrar som kommer in före kl. 17.00 inom 2-5 arbetsdagar. Räkna även med 2-3 dagar i posten.
Vid högsäsong (jan-maj) är leveranstiden vanligtvis 4-8 arbetsdagar.
Om du har beställt ett provtryck räknas leveranstiden från att du har fått hem och godkänt provet per mail eller telefon.

Vi är stressade och behöver korten så snart som möjligt, kan vi välja expressleverans?

Vi försöker att skicka alla ordrar så snart vi kan. Vi kan göra en notering om att ni är stressade men tyvärr kan vi inte garantera en snabbare leverans. Som senast skickar vi en godkänd order inom 5 arbetsdagar (+2-3 dagar i posten). Det är möjligt att få mindre ordrar skickad med Express för att korta ner postgången 1 dag, kontakta oss om ni är intresserade av det.

Får jag en bekräftelse på att min order är skickad?

Om du har ett konto kan du under ”Mina sidor” se status på din order, en skickad order har statusen ”Levererad”. Önskar ni ert kollinummer för leveransspårning kan ni maila oss på info@tryckstudion.se.

Hur levereras min beställning?

Vi skickar med Postnord Varubrev som delas ut i din brevlåda. Är paketet är för stort för brevlådan ställs det utanför dörren, alternativt hängs i en påse på postlådan för att skydda mot väder och vind. I vissa fall, om paketet väger mer än 2 kg så hämtas paketet hos ditt närmsta postombud. Du får en smsavisering när paketet finns att hämta.

Vad är det för kvalité på papper och tryck?

Vi trycker våra kort på ett tjockt premiumpapper, Multidesign 300 gram. Papperet är ett vitt, matt papper som har en skön pappersyta. Trycket görs med vår digitala produktionsskrivare som använder xerografi (torr toner) som tryckteknik. Beställ gärna ett provkort för att se kvalitén på papper och tryck. Det gör du här.

Jag är osäker på den färg jag har valt, det ser nämligen olika ut i min mobil och på min dator. Hur ska jag göra?

Färger och kontrast kan skilja sig en del från olika bildskärmar. Det beror på vilka inställningar som gjorts på skärmen samt vilken typ av skärm/grafikkort det är.

Vanligast är att en datorskärm visar bilder och färger ljusare och med mer kontrast än hur det ser ut i tryck. Det beror dels på att en skärm ”lyser upp” färgerna vilket ett papper inte gör. En datorskärm har även ett större färgomfång än vad som är möjligt att trycka.

För att vara säker på slutresultatet kan du välja att beställa ett provtryck av din order. Det gör du i beställningsfliken, under rubriken ”Provtryck hemskickat”. Vi skickar då ett ex av ditt kort hem till dig. Du kan sedan göra valfria ändringar på text och färg.

Jag har fått vårt provtryck och önskar göra ändringar i texten, hur går jag tillväga?

Du kontaktar oss per telefon eller mail. Telefonnumret är 070-6184372 och mailadressen är info@tryckstudion.se.
När det gäller tillägg och ändringar av texten vill vi gärna ha de ändringarna per mail.

Vi skickar med en lapp med provtrycket där instruktioner finns om hur du godkänner eller gör ändringar på provtrycket. På lappen ser du även ditt ordernummer, ange det i samband med att du kontaktar oss så att vi vet vilken order det gäller. Ifall du önskar ett nytt provtryck eller ett korrektur per mail kan du även ange det.

Gör inga ändringar på din nuvarande order på nätet, då skapas en helt ny order.

Hur godkänner jag mitt provtryck?

Du ringer eller mailar oss på 070-6184372 eller info@tryckstudion.se. Ange ordernumret som står på den lapp vi skickat med ditt provtryck.

Jag har laddat upp ett foto i min design, hur vet jag att upplösningen är tillräckligt bra?

Upplösningen på foton bör vara minst 150 dpi. Under ”Browse”-knappen där du laddar upp fotot står det rekommenderad storlek på fotot (bredd x höjd) i pixlar. Det är baserat på ett foto med 300 dpi upplösning som är det optimala. Det räcker om fotot har hälften så mycket pixlar som den rekommenderade storleken, då trycks fotot med en upplösning på 150 dpi. Det är dock minsta rekommenderade upplösning. Är fotot mindre än det kan det bli suddigt och pixligt i tryck.

För att se pixelstorleken på ditt foto kan du ladda upp det i designen och sedan klicka på ”Redigera” under fotot. Då öppnas ett redigeringsfönster, längst ner till vänster i det fönstret ser du ditt fotos storlek samt den rekommenderade storleken. Ifall den uppladdade bildens storlek är mindre än den rekommenderade storleken, kolla då att storleken på den uppladdade bilden i alla fall inte är mindre än hälften av den rekommenderade.

Exempelvis: Rekommenderad storlek är 1076 x 1666 pixlar. Dela båda siffrorna med två och det blir 538 x 833 pixlar. Siffrorna som står efter ”Uploaded image” bör då inte vara mindre än dessa siffror.

Om du är osäker kan du skriva ett meddelande till oss under beställningsfliken där du anger att du vill att vi kontrollerar fotots upplösning innan ordern trycks. Vi kontaktar i så fall dig om fotots upplösning är för dåligt.

Jag såg att man kan välja att trycka upp kort med egen design hos er. Jag kan bara ladda upp foton i mallen, går det inte att lägga till text någonstans?

Du skapar själv din design med text och bild i valfritt layout- eller bildbehandlingsprogram, spara designen (inklusive texten) som en bild och laddar upp till mallen på vår webshop.
Observera att bilden måste ha formaten jpeg, jpg, bmp, png eller eps. Pdf fungerar inte att ladda upp. Storleken på bilden får vara max 10 MB.
Bra att veta är också att din tryckmall kommer att sparas som rgb och inte i cmyk. Välj därför att redigera och spara din layout i rgb.

Kan jag ändra färg även på texten?

Absolut, klicka på pennsymbolen till vänster om den text du vill byta färg på. Klicka i den andra radioknappen, ett fönster öppnas där du kan välja valfri färg.

Obs! Ifall du redigerar textens färg och sedan går till varukorgen eller annan sida och sedan tillbaka till kortets sida så kan valet hoppa tillbaka till orginalfärgen. Dubbelkolla därför att rätt radioknapp är iklickad och att den textfärg du ändrat stämmer på den sista uppdateringen du gör.

Hur betalar jag min order?

Välj att betala direkt med Swish eller senare mot faktura, postförskott eller förskottsbetalning.

När jag laddar upp mitt foto ser färgerna annorlunda ut än när jag öppnar fotot i min dators visningsläge. Färgerna blir mer dämpade, hur kommer det sig?

Det kan bero på att ditt foto har en färgprofil kopplad till sig. Du kan se till att färgprofilen följer med fotot i din design genom att klicka på ”Redigera” under fotot och sedan på ”Spara” i det redigeringsfönster som kommer upp.

Kommer logotypen med på det tryckta kortet?

Den logotyp som syns på korrekturet i vår webbshop kommer inte med när vi trycker dina kort. Det är endast en vattenstämpel för copyright på hemsidan. Korten har däremot vår logotyp tryckt längst ner på baksidan, den är ca 1x1 cm. Hör av er om ni vill att vi tar bort den.

Vi har tidigare beställt save the date-kort och nu önskar vi samma färg på inbjudningskorten, kan ni se vilken färgkod det var?

Vi sparar alla printmallar och kan se vilken färgkod ni haft tidigare, det är bara att ringa eller maila oss och fråga om färgen.

Det fungerar inte att ladda upp fotot i mallen, vad är felet?

Det kan vara att storleken på filen är för stor. Storleken på bilden får vara max 10 MB. Försök att minska storleken på bilden. Om det inte går kan du maila oss fotot separat så kan vi lägga in det i efterhand.

Jag försöker att kopiera in en färgkod i färgpaletten men den tar inte den nya färgkoden, varför fungerar det inte?

Detta problem kan uppstå när man sitter på en mobil enhet. För att kopieringen ska fungera trycker du "Klar" på tangentbordet som dyker upp längst ner på skärmen och därefter på knappen "Välj färg".
Trycker du direkt på knappen "Välj färg" medan tangentbordet fortfarande är öppet så tar inte färgpaletten färgen.

Fungerar det fortfarande inte kan du testa att skriva in färgkoden istället för att kopiera in den.
Fungerar inget av detta, hör av dig till oss på info@tryckstudion.se eller 070-6184372.

Mina designändringar verkar inte sparas?

Testa först att klicka på knappen "Uppdatera förhandsgranskning" för att se om ändringarna visas då. Det finns dock två designändringar som inte sparas i önskelistan eller när du väljer att ändra en design som du redan har lagt i varukorgen. Obs! Detta gäller inte när du lägger din redigerade design som order i varukorgen, då sparas alla ändringar. Du kan dubbelkolla detta genom att klicka på den lilla bilden i varukorgen, då visas en större bild på hur trycket kommer att se ut.

Problemet uppstår alltså endast när man går tillbaka till ett tidigare redigerat kort, antingen från önskelistan eller varukorgen. De två designändringar som inte sparas är redigering av foton och när man väljer att ta bort all text i ett textfält.

Väljer du att ta bort all text i en textrad så kommer systemet att lägga tillbaka originaltexten när du kommer tillbaka till den sparade designen en andra gång. Undvik detta genom att lägga in ett dolt tecken. Det gör du genom att göra ett mellanslag eller trycka alt+255.

Om du beskär ett foto och sedan lägger designen i önskelistan så tappas fotoredigeringen. Detta händer även om du väljer att gå tillbaka till designen från varukorgen. Du kommer då tyvärr att behöva göra om fotoredigeringen. 

Men för att förtydliga, har du redigerat en design, klickat på "Uppdatera förhandsgranskning" och det ser rätt ut så kommer den designen att vara rätt när du sedan lägger den i varukorgen och gör beställningen. Problemet uppstår ENDAST ifall du väljer att gå tillbaka och ändra din design.